EVEN VOORSTELLEN:

Mijn naam is Mieke de Vries. In 1987 ben ik afgestudeerd als lerares basisonderwijs. 

Het werken met kinderen die moeite hebben met leren heeft altijd mijn bijzondere belangstelling gehad, ik vind het dan ook een uitdaging om de instructie of de leerstof zo aan te passen dat een kind wèl tot leren komt. Samen met het kind ga ik kijken naar wat wèl lukt, om vanaf dat punt weer verder te kunnen groeien. Dat is maatwerk omdat elk kind anders is qua talenten, leervermogen en leervoorkeuren.

In de begeleiding maak ik gebruik van de vaardigheden en kwaliteiten die een kind al beheerst, leer ik nieuwe vaardigheden aan en/of help ik een kind bij het kiezen van een aanpak die bij hem of haar past. De verrassing te ontdekken dat je iets kunt waarvan je dacht dat je het niet kon gun ik ieder kind. Het ervaren van succes zal een kind versterken in zijn of haar zelfvertrouwen en het stimuleren zich steeds verder te ontwikkelen.

Mijn speciale aandacht gaat uit naar het begeleiden van kinderen die moeite hebben met het leren leren. Voor deze kinderen geef ik trainingen die hen helpen gemakkelijker en efficiënter te leren. De training is geschikt voor kinderen van de basisschool, plusklassers, brugklassers en pubers die vastlopen op school.

OPLEIDING EN WERKERVARING:

Na vele jaren in verschillende groepen in het basisonderwijs gewerkt te hebben ben ik in 2010 gestart met een opleiding voor remedial teacher (Master Special Educational Needs, diploma 2012).
Daarnaast ben ik gecertificeerd trainer voor de training Ik leer leren (certificaat 2014) en maak gebruik van de aanpak van Teken je Gesprek (certificaat 2019) en Begrijpend lezen, Alle teksten de baas (certificaat 2020).

Twee dagen per week werk ik als remedial teacher en plusklas-leerkracht op een basisschool. De plusklas is speciaal voor de (hoog)begaafde leerlingen van de school.
De overige dagen begeleid ik leerlingen in mijn eigen praktijk, individueel of in kleine groepen. De praktijk heeft een locatie in Nieuw-Vennep (woensdagmiddag) en in Haarlem.

ERVARINGEN VAN ANDERE OUDERS:

Mijn nu 10-jarige zoon is op advies van zijn toenmalige fysiotherapeut twee jaar geleden bij Mieke terecht gekomen met automatiserings- en rekenproblemen. Hij vond het in het begin spannend maar Mieke liet hem gelijk op z’n gemak voelen. Er wordt hard gewerkt maar wel op een spelende wijze. In het begin was ik iedere week aanwezig, maar mijn zoon was meer geconcentreerd als hij voortaan alleen ging. Tussentijds informeert Mieke ons over de voortgang, behaalde successen en adviezen. Ook heeft ze contact met de school.

Inmiddels is bekend dat mijn zoon dyscalculie heeft. Ook tijdens dit onderzoekstraject heeft Mieke zich volledig ingezet om te ondersteunen richting ons als ouders, maar ook richting school en de betreffende instelling. Ondanks dat mijn zoon inmiddels met behulp van Mieke veel inzicht heeft gekregen en handvatten heeft meegekregen, zal hij altijd ondersteuning op dit vlak nodig hebben. Voor remedial teaching zal hij de komende jaren dus zeker naar Mieke blijven gaan!

Lieve Mieke, bedankt voor je ongelooflijke inzet en hulp! In een heel korte tijd wist je meteen de vinger op de juiste plek te leggen. Je hebt het probleem van I. helemaal uitgeplozen en met je enorme inzet, inzicht, kennis en professionele deskundigheid is het je gelukt om een heel complex probleem bij ons kind inzichtelijk te maken. Ze is er nog niet helemaal, grotendeels omdat het een lichamelijk probleem blijkt te zijn en niet een psychologisch probleem. Het was zowel voor ons als voor jou een hele puzzel om erachter te komen WAT nou precies de reden was waarom het concentreren zo vreselijk slecht ging.

Nu met homeopathische geneesmiddelen is de concentratie met zo’n 80 procent verbeterd. Waar ze zelf nog aan moet wennen, en wij ook! I. ging steeds met heel veel plezier naar je toe en deed erg haar best. Het belangrijkste wat ze van je geleerd heeft is om haar doelen in de gaten te houden en het inzicht krijgen van hoe ze dat kan bereiken. Ook het “gewoon RUSTIG lezen en controleren” is nu bijna een nieuwe norm voor haar geworden. Een mega verschil met het scannen van de teksten zoals ze eerst deed. Ze heeft veel meer inzicht gekregen in de juiste leermethoden die bij haar het beste passen. Nogmaals, ontzettend bedankt voor al je hulp.
Het was nodig en het was het dubbel en dwars waard.
Lieve groet van ons.

*****

Onze zoon van 10 jaar had moeite met Cito, terwijl toetsen in de klas prima gingen. Het goed lezen van de vragen was hierbij lastig. Ook vond hij het lastig om fouten te maken. De gestructureerde, positieve en persoonlijke aanpak van Mieke gaf onze zoon handvatten, waardoor hij nu het belangrijkste uit de vraag haalt. Ook heeft hij meer zelfvertrouwen en durft nu door te zetten ook als een vraag moeilijker is. Heel veel dank voor je fijne begeleiding!

previous arrow
next arrow
Slider